Onderhoud

Als marktleider in wasstraten praten we graag over thema's, dit zijn kwesties of juist actualiteiten in de markt. Hiermee geven we onze visie, expertise of juist opinie op relevante thema's.

Herkent u dat?  Op de drukste dag in tijden is er een storing die zo ernstig is dat u uw wasstraat moet sluiten. Dit kost u veel geld, naast ontevreden klanten. Iedere succesvolle carwashondernemer wil eigenlijk maar twee dingen, een onderneming die productief is en een hoog rendement oplevert. Echter, problemen met de apparatuur kunnen deze doelstellingen onderuit halen. Problemen aan de apparatuur kan leiden tot dure reparaties of, inderdaad, stilstand.

In essentie is een carwash niets anders dan een productielijn waar aan de ene kant vuile auto’s ingaan en aan de andere kant schone auto’s uitkomen. Om continuïteit in dit proces te garanderen moet ieder onderdeel goed functioneren. Als een onderdeel uitvalt, of niet goed functioneert, wordt er een eindproduct geleverd dat niet meer voldoet aan de verwachting van de klant. Om een probleemloze werking te garanderen, met als uitkomst tevreden klanten, is goed onderhoud cruciaal. De kosten die hier aan verbonden zijn lijken misschien soms hoog, afgezet tegen de opbrengst valt de balans altijd positief uit. Daarnaast is goed onderhoud nodig om de investeringen die zijn  gedaan te beschermen.

De twee belangrijkste oorzaken van een storing in de wasstraat zijn ondeskundige bediening door de medewerkers en een gebrek aan goed onderhoud. Voor beide zaken zijn oplossingen voorhanden. In het geval van storingen door een ondeskundige bediening kunt u denken aan het trainen van de medewerkers. Wordt de storing veroorzaakt door een gebrek aan onderhoud dan is het raadzaam om de onderhoudsintervallen op te voeren.

Als ondernemer is het van belang om te bepalen of u het onderhoud door uw medewerkers of door een externe partij wilt laten uitvoeren. Uiteraard is een mix van beide ook mogelijk. In alle gevallen is het van belang dat het onderhoud preventief is. Alleen op deze manier wordt de bedrijfszekerheid van uw installatie gegarandeerd. Reactief onderhoud zorgt er voor dat u vaker stil zult staan, met alle negatieve gevolgen die dat met zich meebrengt.

De eerste stap in preventief onderhoud is het goed doornemen van de onderhouds manuels die bij uw machine zijn geleverd. Pas als u goed op de hoogte bent van de bediening en het onderhoud van uw wasstraat kunt u de volgende stap maken. Dit is het maken van een onderhouds checklist die specifiek is afgestemd op uw bedrijf. Het gaat dan niet alleen om de configuratie van uw wasstraat maar ook om het aantal wassingen. Om bovenstaande goed te kunnen doen zijn technisch geschoolde medewerkers een vereiste. Zeker bij de wat ‘kleinere’ ondernemers zal dit niet altijd het geval zijn.

Het is dan misschien beter om het onderhoud uit te besteden via een servicecontract.

Een goed onderhouden wasstraat levert een constante kwaliteit en beleving aan de klant, verlengt de levensduur van uw apparatuur en voorkomt de meeste storingen.

Voorbeeld stappenplan onderhoud (bron:website ICA)


gerelateerde thema’s

Contact


Gouwzeestraat 11
1382 KD Weesp

+31 294 491 567

+31 294 491 560